Sobota, 6.Červenec 2013

Jak vyrobit rasistu?

Velmi jednoduše. Stačí dostatečně důsledně uplatňovat princip “jde proti nám, kdo není s námi”.

Je to dobře vidět na diskusích pod články na zpravodajských serverech. Jsou nesmyslně vyhrocené pokřikováním hulvátů, ale ukazují tím, kam až je možné zajít.
[Číst více…]

Pondělí, 1.Červenec 2013

Z laboratoře do učebnic - jak rychle?

Když se člověk podívá, kolik informací by do sebe měl během dětství a rané dospělosti nasoukat, je s podivem, že při rychlosti jejich hromadění ještě nezkolaboval školský systém. Jakto, že chodíme do školy skoro stejně dlouho jako před sto lety, ale přitom “víme víc”?

Je to samozřejmě “tříděním znalostí”. Balast se průběžně vyhazuje, staré košaté poznatky se osekají na co nejúspornější užitečnou kostru, na kterou se stíhají nabalovat a větvit znalosti novější, aby i ty byly následně spřadeny a osekány do lešení věcí příštích. To se ostatně dělalo minimálně od doby, kdy úhrnné vědění lidstva přesáhlo schopnosti i nejgeniálnějšího univerzálního vzdělance.

Před časem jsem prolistoval přírodovědnou učebnici z obecné školy z první republiky. Celkové množství informací bylo podobné jako v dnešních učebnicích, ale všechny “modernější” poznatky (rozuměj řekněme 1800+) byly tak nějak méně utříděné a zabíraly tak mnohem více místa, než zestručnělá věda 19.století zabírá v učebnicích dnešních.

Jak staré jsou naše školní poznatky dnes?
[Číst více…]